Oproffsig reklam Oatly?

Det här med Oatly. Deras kampanj ”Slopa mjölken”. Är inte det väldigt fult? Vilket seriöst företag trycker ner andra för att framstå som bättre?

Det är mer och mer fokus på klimatet och många gånger är det köttet som är den stora boven. Jag tar ingen ställning till vad folk äter, ät vegetariskt, veganskt eller kött. Men tänk på RÅVARAN. Hur och vart är den producerad? Är bönor från Mexico verkligen mer klimatsmart än en svensk kotlett?

Havredrycken tycker många är god att ha i kaffet, och ha det gärna, ni som vill.

Men tänk också på att vi i Sverige är superbra på att producera mjölk och kött också för den delen. Vi bor i en del av världen där vi har fantastiska förutsättningar att producera fina råvaror. Vi KAN inte odla allt här. Men gräs växer himla bra i vårt klimat. Kruxet är att vi människor inte kan tillgodogöra oss riktigt bra på gräs, det är inte särkilt gott heller. Men att då låta djur beta detta gräs och förvandla det till några av våra mest näringsrika livsmedel är väl helt fantastiskt smart!?

Skulle vi inte hålla några djur och befolkningen gå över till vegetarisk kost vad händer då? Räddar vi världen? Importen kommer drastiskt att öka, ännu mer än idag, för vi har inte möjligheten att producera allt här i vårt norra land. Och så är det är bara en liten del av havrens kärna som går till drycken, resten blir till foder, djurfoder. Superbra att det används eller hur? Men om vi inte ska ha dessa djur i produktion vad händer då med spillprodukter? Kastas? Miljöaspekten på det?

Havredrycken har 75% mindre klimatpåverkan än mjölk. Men ur vilket perspektiv? Det är klart att man kan se det så, då den största delen i drycken faktiskt är vatten. Men ser man det ur det svenska perspektivet så är mjölken väldigt klimatsmart i förhållande till näringsinnehållet. Kor och maskiner som brukar våra marker där vi inte kan odla så mycket annat än just gräs. Ett fint kretslopp där det skördas och förs tillbaka näring till marken i form av gödsel från korna, och genom kon får vi ut både fina mjölk- och köttprodukter. Det fattat väl jag med att globalt kan tex köttproduktion vara ett problem. När regnskogs forslas för att ha boskap och ge ”Naturbeteskött” tex. Men då är valet ändå enkelt. Det SVENSKA. Här är vi anpassade för att kunna bedriva ett vettigt jordbruk med animalisk produktion. Köttkonsumtionen har faktiskt minskat i Sverige senaste tiden men andelen svenskt kött har ökat, och DET är fantastiskt! Det betyder att konsumenten gör ett VAL. Den dagen vi äter en kötträtt i familjen så är det en svensk köttbit. Och då tycker jag att hellre göra så men äta lite mindre kött än att äta kött dagligen men som är importerad. Och så ska man tänka i så många LIVSMEDELSVAL man kan! Bara det att du tar ett svenskt alternativ så är du klimatsmart!

Svenska spannmålsbönder gör ett fint jobb och självklart vill de också hitta användningsområden för sin produkt, Havredrycken är en ju en sån. Men Oatly gör det så fult och oproffsigt i sin reklam genom att smutskasta mjölken totalt till skillnad från deras produkt! Grunden i bra marknadsföring är väl att framhäva sina fördelar utan att trycka ner sina konkurrenter?

Kanske blev detta ett jätteflummigt inlägg men jag är tvungen att skriva nånting om detta. Människor får äta vad de vill men när man börjar trycka ner på hur andra vill äta som inte alls behöver vara ett sämre alternativ och när man vet hur mycket jobb som ligger bakom denna livsmedelsproduktion (och då gäller det alla former!) så ser jag rött!

Jag är SVEGAN och det står jag för!

11 reaktioner till “Oproffsig reklam Oatly?

  1. Sånt vettigt inlägg! Vi ska äta mer grönt och mindre kött, men det ska fraktas flera hundra mil för att ens komma till våra bord… Samma med ekologiskt är inte alltid så miljövänligt. Det bästa är som du säger närodlad, både det som finns för säsongen och kött och mjölk! Hoppas fler kan få upp ögonen att det inte alltid är bäst att äga mer grönt!

    Gilla

  2. Håller med dig.. För att inte tala om vikten av öppna landskap. Betesmark som vuxit igen av sly och nässlor är bland mest ledsamma jag vet. Gör inte mkt nytta, betesmark med sin artrikedom däremot. Vilken fest för alla våra livsnödvändiga insekter till exempel. Eloge till er som satsar!

    Gilla

  3. Inte alls flummigt, tvärtom! Innehåller till min glädje en stor dos bondförnuft som verkar ha försvunnit från jorden. Det gäller ju även i Finland, det är sorgligt då alla djuren försvinner från landsorten, med dem småningom även människorna… Alla skall trängas i städer o resten av landet vara naturreservat? Men hur få budskapet fram är den stora frågan, hur få människor förstå det du t ex nu tar upp, i stället för att tro på fel propaganda? Och ja, fult spel av Oatly, men alla medel verkar vara tillåtna…

    Gilla

  4. Så bra skrivet!! Självklart borde alla äta i huvudsak svensk mat, undrar när media ska börja skriva om klimatnyttan med det? Heja dig! /bonnjänta

    Gilla

  5. Underbart och klokt inlägg i en debatt som blivit mer och mer barnslig och som mer blivit en tävling i smutskastning!
    Har länge sagt som du att tänk på var maten kommer ifrån!
    Är det verkligen bättre med ekologisk produkt från tex brasilien än en svensk oekologisk? Transporten måste vägas in i konsumentens val.
    Drick mjölk eller inte, spelar ingen roll men man gör INTE reklam på det sättet som Oatly gör just nu! Lyft era egna produkter och peka på deras bra egenskaper, bygg inte en hel kampanj på att smutskasta alternativet!

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.