Rekordsnabb

Rekordsnabb i lagårn nu på morgonen smiley Under två timmar! Då har jag hunnit med att mjölka 47 kor, 8 kalvar har fått mjölk, kraftfoder och hö, småkvigorna har fått kraftfoder och hö, skrapat alla bås, spolat gropen och utfodrat korna, turbo P! wink

Idag har vi bestämt att de en lugn dag. Bara det nödvändigaste. Det kommer nog att bli fullt upp ändå då jag vill passa på att göra massa saker! Men nu ska jag iaf krypa ner under täcket igen en stund wink

Idag faller det droppar ifrån himlen, igår morse var det betydligt finare! smiley

Bus-tös

Det blev en kaffekopp istället för en sovstund imorse. Svepte damsugaren i huset sedan ut till djuren, lite småfix smiley . C grejade ute med förbrunnen, satte ihop rören. Vi åkte till ett par vänner på tårta på eftermiddagen. Jag hade träningskläder med och tänkte springa hem men tiden försvann så jag hann inte med det. Måste ju hem och mjölka! C tog lördagsledigt och jag gick ut till lagårn.  

Åt tacos till middag sedan tog jag min träningsstund smiley Det blev intervaller uppför bybacken i gatlyset. Nu sitter jag nedsjunken i soffan och funderar på att byta upp mig till sängen. Mjölkning imorgonbitti!

Hoppas ni har en trevlig lördagkväll! Godnatt från mig smiley

Denna lilla bus-tös ligger gärna åt fel håll i båsen… Och idag tyckte hon att det var roligt att leka hund! wink

 

 

Spelning

Stupade i säng direkt när jag kom hem från spelningen igår. Det gick jättebra att spela smiley Men hade hela tiden ett gnagande dåligt samvete för att jag satt där, i finkläder. C hade fullt upp hemma. De höll på med brunnen men kossorna måste ju mjölkas också. Han började mjölka nästan två timmar sent… blush Så det var inte den bästa dagen vare sig att grävarna kom eller att jag hade spelningen. Men nu är brunn på plats iaf och pumpen är nedsatt! Mycket kvar att gör men det största är gjort smiley

Jag har kommit in från morgonpasset nu. C får lite sovmorgon, han förtjänar det! Jag tänkte nog lägga min och blunda en liten stund på soffan nu wink

 

Projekt förbrunn

Två grävare är här idag och sätter ner förbrunnen. En stoor grop är grävd och betongringar ska ner så det blir en liten brunn. Därifrån ska man då pumpa dyngan till den stora brunnen. Innan har det från kulverten gått ett rör under backen dirket till stora brunnen. Vi har haft otroligt mycket klater med det de senaste åren. Det packas och fryser och jäklas och det går ju inte att komma åt då! Till saken hör att brunnen ligger högre än lagårn också, jättesmart….

Men nu ska det förhoppningsvis bli bättre smiley Hoppas de hinner bli klara idag bara. Vi kan ju inte köra skraporna nu i lagårn, då kommer det ju ut dynga där de håller på!

Jag har gjort kväll nu. Har ställt iordning allt för C så han bara behöver mjölka sen. Jag ska iväg på spelning smileyÖvningarna jag har varit iväg på ett par gånger ska visas upp ikväll, det ska bli roligt smiley

Hoppas ni får en trevlig fredagkväll!

De hittade en liten sten…!


På god väg! smiley

Vattenkopp och övning

Trixat med en vattenkopp hela dagen… Den läckte, tog bort den, jag lagade den (trodde jag ja!) och satte tillbaka den. Lite jox att få tillbaka, det skulle stämma med befintliga hål, nya skruvar, annan vinkel på ingångsröret mm. PLUS att man har 6 små mjölkkalvar som ska äta och suga på en HELA tiden. Just såna här tillfällen har man lust att sparka iväg dom, långt! Men det kan man ju inta göra… Lite sådär lagom mycket irriterad blir man iaf! Men när den äntlig satt på plats och vattnet sattes på läckte den, ändå 😞 Bort med den igen så man kan koppla runt den så den andra vattenkoppen får vatten. Blir till att köpa en ny ändå.

Mjölkade på em och skyndae iväg efter det på brandövning. Vi körde lite skärsläckare. Övade på att komma fram till ett brinnande hus och koppla grejerna så det sitter när det väl händer på riktigt. Det gick riktigt bra! 😊

Nu ska jag hoppa i säng och upp imorgonbitti! God natt!