Trycka på en knapp!

Mjölkning imorse. Det var riktigt sådär jobbigt skönt under täcket när det var dags att gå upp. VIssa dagar är värre än andra. Efter frukost åkte jag en sväng till Kramfors. Lite ärenden som skulle göras. Jag passade även på att hämta ett sängbord jag hittat på blocket! Jättefint! laugh Ni ska få se en bild sen smiley 

Elektrikern var hit i förmiddags och gjorde det sista, NU ÄR DET KLART! Bara att trycka på en knapp så pumpas dyngan till den stora brunnen, the dream came true! Ja det var det där med lycka, vilka tokiga saker man kan känna det för wink Det ska göras ett lock till brunnen och ett bygga in och isolera runt själva pumpen men det är småfix i det här läget wink

Nu är fikat i magen och arbetsdagen fortsätter smiley

Ni får samma bild igen…Vi är ju så stolta att det är gjort nu! laugh

Gott med kalvdans

Utfodrat, spånat till kalvar, anmält slakt mm idag. Elektriker var hit och kopplade pumpen till brunn men han fick "larm" och fick åka iväg så han hann inte klart… Såå nära att det skulle vara helt klart men men. Imorgonbitti ska han hit och gör klart så dåå ska det bli klart! smiley

Till fika blev det nygjord kalvdans, men lite kanel och mjölk, mums! wink

 

Jag skulle på värmeövning ikväll så C tog mjölkningen. Jag skulle göra klart allt innan jag åkte, ge kalvar, skrapa och sånt men då gick det larm! Har jour åt pappa dagtid den här veckan och han hade inte hunnit hem från jobbet, bara att dra iväg! En övertänd villa. Vi körde skärsläckaren lite för att prova att dämpa men det var för sent. De större styrkorna var kvar och höll koll så vi kunde åka hem.

Nu är det lugn kväll i soffan som gäller smiley Tänkte ta tag i penseln nu när det inte blev sen värmeövning men har ingen riktig lust…rätt skönt att bara ta det lugnt en hel kväll också! smiley Det blir kalvdans även till kvällsfika. Då kan man lyxa till det med lite sylt och grädde till istället så blir det helt plötsligt en efterrätt! wink

 

Brownie

Kossorna måste ha pratat ihop sig. Imorse hade andra kossan också kalvat! Också hon 6 dagar över tiden. Hon hade ju en Brownie i magen och detta blev naturligvis också en tjur sad Hade redan förstått det men hoppades såå på att jag skulle ha fel! Men men inget att göra något åt.

Två kossor med råmjölk så jag tog in en liter som nu står i ugnen och ska bli kalvdans! Mums smiley 

Godmorgon!

Vovve på golvet och kalvdans i ugnen wink

 

Nästan, nästan!

Då har denna dag gått också.

Jag har mätt några kvigor. Man mäter bakom frambenen runt kossan och de centimeterna växlar man om till kilon så man kan se på ett diagram om de följer växtkurvan, precis som på småbarn wink De var en kviga som var brunstig så jag kollade henne innan så hon hade rätt storlek. Det är ju inte bra om de är för små om de ska bli dräktiga. Men hon var på kurvan så det blev en seminering smiley

Sedan har vi städat på gården lite. Plockat och plockat. Jag tog em passet. Och äntligen var det dags för ena kossan att kalva, 6 dagar över tiden. In i en box. Jag åkte direkt på gymmet efter lagårn, ett härligt jobbigt benpass! smiley Gick ner till lagårn nu när jag kom hem och precis som väntat stod där en otroligt fin, stor, tjur… Super som pappa. Typiskt sad

Och vet ni?! Brunnen är KLAR! Fantastisk känsla. Det är bara elektrikern som ska komma och installera pumpen sen är det bara att köra! laugh 

Eloge till C som har fixat och fixat, pratat med folk och grejat och till slut så är det nästan, nästan helt klart! laugh

 

 

Fin dag

Det var bra dag igår. Blandade foder och utfodrade korna, sedan åkte vi till mamma och pappa och fikade tårta och gav Farsdagspresent till pappa smiley Jag hade med mig träningskläder så jag sprang hem. Jättehalt efter vägen! Det var till och med bakhalt uppför sista backen!

C tog mjölkningen och jag tog en dusch och mat sedan åkte jag till bästa kusin Nathalie och hälsade på. Fika och prat. Längesedan vi träffades så vi hade mycket att ta igen! wink 

Hade tänkt hinna med lite husfix också igår men den tiden fanns inte. Men att fira far, fått ett träningspass, ledig från lagårdspasset och umgås med en fin vän så är jag ganska nöjd över dagen ändå! wink

C har tagit morgonens mjölkning också. Jag kom ner och gav kalvar och spolade. Grävaren kom nu på morgonen igen ska fixa de sista runt förbrunnen. Får se vad jag hittar på idag smiley

Mys hos Nattis smiley