Heelt glömt bort

 

Oj vad den här dagen inte alls blev som jag hade tänkt. Skulle ju köra ut djupströbäddarna, till att börja med. Hmm det är inte gjort. Blir sådär jobbigt irriterad när det tar sån tid allting! Bara att komma igång. Byta redskap på traktorn, som det behövs bytas kopplingar på, hittar inte en enda skiftnyckel på hela gården. Letar nycklar i rätt storlek, finns bara en, behövs två. Det där med var sak har sin plats har inte lyckats ta sig till Åsäng Mjölkgård…  

Sen! Hade heelt glömt bort att vi skulle få besök idag! Vi skulle bli filmade inför Galan och priset vi är nominerade för. Årets företagare inom de Gröna Näringarna. Så det jag skulle inte hinna bli klar heller innan han kom. Så det blev lite andra sysslor istället. Jag störade jag till kalvar och kvigor. Tog in sinkor, flyttat ut sinkor, rengjorde vattenkar och vattenkoppar mm.

Vi blev filmade när vi gjorde vardaliga saker och en stund under mjölkningensmiley Spännande att se hur filmsnutten kommer att bli. Lite jobbigt att se sig själv på film bara!

C har plöjt rätt mycket idag. Hoppas att det här milda vädret håller i sig så vi hinner plöja så mycket som möjligt.

Tog en kortare springtur efter lagårn för att hämta bilen. Skönt med lite friskluft i lungorna och Kajsa blev glad av att få röra på sig smiley 

Nu är det sovdags, godnatt!       

 

 

Rengöring idag

Morgonens mjölkpass är avklarat. Jag ska försöka få till ett inlägg frmöver med bilder och beskrivning från ett helt mjölkpass, så ni vet vad det är vi gör varje morgon och varje kväll smiley  

Idag är det mycket som sak hinnas med. C har åkt iväg och plöjt och jag ska köra ut båda djupströbäddarna. Sist de gjordes slutade det ju i en rejäl punktering… Hoppas på bättre lycka den här gången!

Tänkte hinna med lite annat småfix också men vi får se hur mycket som hinns med innan det är dags för mjölkning igen smiley

Godmorgon!

Kalv-Kviga-Ko!

Suttit med Kalle ett par timmar på förmiddagen. Bara två kor spom skulle dräktighetsundersökas plus 5 kvgor som gått med tjuren Nisse som han inte kände något på förra gången. Alla utom en kviga var dräktiga, den bästa natuurligtvis! Men jag ska prova att seminera henne och hoppas på det bästa. Sen mera tråkigheter. Ena kossan, en riktig favorit, hade fått en chans, en seminering trots att hon gått så långt i laktationen (från att hon kalvade förra gången). Hon var tom sad Det innebär alltså att hon kommer att måsta utgå framöver, kossan! no  

Jag har spånat upp lagårn, nu med traktor! Värsta lyxen ju wink Bara lite kånkade på spånbalarna, inga spagettiarmar idag alltså smiley Utfodring såklart och mjölkning på em. Efter att lagårn var klar för dagen åkte vi på fika hos ett par vänner, tårta! Bra avslut på denna dag smiley

Jag har fått en fråga! Jag svarar här så alla får chansen att se om fler undrar smiley Om vad det är för skillnad på ko och kviga? Jo, de går från kalv till kviga och kviga är de ända tills de fått sin första kalv och börjar mjölka, då blir de en ko! smiley

Nu väntar sängen och en tidig morgon. Godnatt!

Kalv…

Kviga…

Ko! smiley

 

 

Tidig morgon

En hel vecka sedan jag klev upp före fem! Rätt mysigt att gå till lagårn imorse faktiskt smiley 

Lyckan att komma till renskrapade gångar är obeskrivlig. Jag vet att jag tjatar om det men ni förstår inte hur mycket jobb det blir av att de inte går! Det bara MÅSTE gå och det blir ett h*vete när de krånglar så ja, jag njuter av att se skraporna gå… Tänk vad olika saker man kan känna lycka för här i livet! wink 

Nu är det frukost som gäller sedan ska jag ut och spåna bås innan Kalle foderrådgivaren kommer.

Ha en bra dag! smiley

Ny energi

Godkväll i stugorna!

VIlken fin dag det har varit smiley Slangen till högtryckstvätten hade gått sönder igår (hål på den igen) så jag for och fixade den. Jag har fixat skrapan. Den går ju på auto nu, heelt fantastiskt skönt! Men ena armen på skrapan åker inte ut ibland så den skrapar inte på ena sidan, hmm svårt att förklara men jag har iaf svetsat fast ett järn som gör att den inte åker ihop lika mycket så den lättare viker ut sig när den vänder smiley JAG har svetsat, alldeles själv! Okej det kanske inte var världens mest komplicerade svetsning men för mig är det stort, känner mig faktiskt lite stolt wink

Jag har gått omkring i lagårn bland kossorna, mina mu! Tänk att man kan sakna så mycket, men det gör man och det är ju faktiskt inte så konstigt, egentligen smiley

Det känns att energin är tillbaka! Att vara från gården ett par dagar verkar ha gjort susen och kanske lite sömntimmar spelar in också wink Man VILL så mycket! Fixa här och fixa där.

Naturligtvis skulle ju jag ha mjölkat i em men jag hade Fystest för Räddningstjänsten i kväll. Det gick galant. Man går på ett rullband i 5.6km/h 8graders lutning i 8min med full utrustning. Det låter kanske inte mycket för världen men med full utrustning (Tjocka understället, RB90 och tuber på ryggen) bär man på 25kg extra! Svettas gör man!

Tog en prommis med vovven nu ikväll. Jättehärligt väder ute! +9, inte dumt smiley

Lite bajsig bild…Men pinnen mitt över ser ni som gör att armarna inte åker in helt mot balken har jag satt dit laugh

Gos med en av mina fina kor! Här är mamma till Lovis, Brown Swissen smiley

Såå goo! Tror nog allt att kossorna har saknat mig med… wink

OCH! C har börjat plöja idag! laugh