ELMIA 2013


Och nu är jag hemma. Har haft några otroligt fina dagar på Elmia i Jönköping. Mässan är stor! Många montrar och utställare. Den bästa dagen var helt klart med koutställningen! Sett många fina kor! smiley Det absolut roligaste var att vinnaren av Holstein (svart/vita kor) 5:e kalvare vanns av Baribie från Isakgråden! Hon vann även SARA-priset! Ett pris som delas ut till en långlivad, ekonomisk ko. En ko som är frisk, inga bekymmer och mjölkar bra, stort! laugh Anki och Magnus från Älvsbyn (som vi var och hälsade på i vintras) har åkt överlägset längst med sina kor och tar hem vinsten, fantastiskt roligt! Norrlänningarna är bäst wink

Förutom mässa och kossor. Jag har fått sova igen lite saknade sömntimmar, hotellfrukost, god mat, trevligt sällskap. Jag har njutit såå de här dagarna! Inatt spenderade jag en natt på Clarion Hotell på Arlanda. Vilken lyx alltså! Igårkväll blev det träning på ett fint gym (abstinens efter några träningsfria dagar). 12timmars sömn, ett morgonpass på gymmet och en frukost i världsklass imorse! Perfekt avslutning på semestern.

Lyxen fortsätter. Vi har båda sovmorgon imorgonbitti då Tina ska mjölka smiley

Så nu mina fina läsare är jag tillbaka!

Här är SARA- vinnarna!

Snygga BARBIE!

Fina kvigor

Såhär bor alla kossor under mässan

Klippning och tillpiffning

Måste visa den här ”lilla” vinnaren av köttrastjurarna…

Nu åker jag!

Är upp lika tidigt som vanlig. Men det var lite lättare att kliva upp på nått vis wink Pappa ska skjutsa mig till tåget om en stund, det är ju mitt i lagårdstid så C är rätt upptagen. Ska bli så skönt att få komma iväg! Gårdagen gick i rasande fart. Men vi hann med det mesta smiley Jag fick skippa fiolövningen så nu är det bara en övning kvar innan uppträdande men det tror jag går bra, det är inte så svårt smiley 

Nu får ni ta uppdateringen här på bloggen med en nya salt. Kanske kommer nått inlägg men det blir från mobilen, det är lite krångligare att få till tycker jag men vi ser väl hur det går! smiley

Nu ska jag snart åka. Mot Elmia! laugh

 

 

 

 

Prioritera rätt!

Vi var båda upp imorse och provmjölkade. C har även hunnit lasta av ett till släp med halmbalar nu på morgonen.

Det är hur mycket som hellst att göra idag innan jag åker imorgon! Får se till att prioritera rätt nu för jag tror inte att dagens timmar kommer att räcka till…

Ska få i mig frukost i magen nu sedan ut och börja avverka att-göra-listan!

Hämtade ägg igår morse. La dom på bilen "tar in dom sen", glömde det det blev ett par frysta ägg! Typiskt sad

Fint i hagen!

Äntligen har traktordäcken kommit! Vi bilade iväg till staden för att hämta dem. Det blev ett besök och köp av förnödenheter på Granngården och en snabbfika, god räkmacka! Man måste ju passa på när man har chansen wink 

Tog av däcken på Valtra, stackarn ser helt handikappad ut nu! Men snart får han fina nya däck laugh Ja det är en han wink Utfodrade kossorna och så var det provmjölkning i em. Så det skulle ställas iordning. Mamma har snott skrivaren så jag fick skriva alla kor och rätt koppnummer för hand på ett papper…Kan vara idé att köpa en skrivare så man slipper pendla med den fram och tillbaka.

Efter lagrån rörde jag ihop en gröt och ett par ägg sedan iväg till gymmet. Sista passet innan semestern börjar så jag mördade benen lite wink 

Gick ut på förmiddagen och såg sinkorna ute i hagen. Var bara tvungen att springa in och hämta kameran! Så fint! smiley

Kallt godmorgon

Ett kallt god morgon. Många minusgrader, inte tvåsiffrigt men nära på. Jag är inte förberedd på det på här! Men det är dags att vänja sig nu, man kommer ju inte undan.

Vi hade en mysig ledig eftermiddag igår. Jag tog en långtur i löparskorna, friskt, soligt och pigga ben, love it 😄 Sprang ner och utfodrade lite snabbt, mamma tog ju mjölkningen 😉 Tog en dusch, på med fina o-kossiga kläder och så åkte vi och åt. Mysbio efteråt, det blev Captain Phillips, helt okej bra 😊

Det kändes som att klockan var sensen när filmen var slut. Jag somnade i bilen påväg hem, 20.30…Man blir trött av att vara bonde! ☺

Sitter vid frukostbordet nu med en kaffekopp. Men nu är det dags att gå ut, det finns jobb idag med! 😉