En stark kropp är en bra kropp

Jag har fått frågan flera gånger; Hur orkar du?! Du som jobbar så hårt och mycket och ändå har ork och energi till att träna stup i kvarten!

Ja vi har ett fysiskt, krävande arbete. Det är klart att jag har känt att jag har blivit starkare sen jag blev bonde, framförallt i armarna! Men det bygger inte bara det är ett otroligt slit på kroppen. Många äldre bönder har en helt utsliten kropp. Rygg, knän, armbågar. Jag tränar för att bygga upp min kropp. Så att jag håller länge! wink Och visst är man helt slut efter en dags arbete men träningen ger ju energi! Min C har väldigt svårt att förstå det, han tycker jag är knäpp som vill träna när han bara vill lägga sig på soffan av trötthet på kvällen. Men man blir ju fylld av nu fräsch energi och endorfinerna spritter i kroppen! laugh Man orkar mer!

Sen älskar jag att känna framsteg. Känna att jag blir starkare, uthålligare, det är så tillfredsställande. Det blir som en drog, man bara måste! Kroppen skriker efter att få träna, ta ut sig om man haft ett längre uppehåll. Sen är det ju självklart kul att se lite förändringar på kroppen också wink

Sen är självklart vilan jätteviktig! Det är lite svårare att få till den. Vilodagar från träningen tar jag ju självklart men det betyder ju inte att kroppen får vila helt. Det är ju alltid jobb, varenda dag! Och som sagt det är inte direkt stillasittande… Men jag försöker att få ihop det så gott jag kan, det viktiga är att lyssna på kroppen!

Jag älskar att träna, det vet ni, jag mår bra av det. Min största hobby helt enkelt smiley

En stark kropp är en bra kropp! laugh

Styrka på gymmet, eller hemma med kroppen som vikt och den bästa hjälpredan, pilatesboll!

Och kondis på härliga springturer och kräksjobbiga intervallpass!

Nu är jag här!

Mina vänner! Förlåt för dålig uppdatering! Det blev aldrig något bra tillfälle igår att uppdatera. Men nu så 😊 Jag startade dagen med en sovmorgon, helt underbart. Var chaufför till mina förälldrar igårvkäll så det blev lite sent, stackars P är inte van att vara uppe så sent, tröttis!

Men mer om gårdagen, det blev ett gympass mitt på dagen. Ensam på gymmet, skönt 😊 Har träningsverk i lilla rumpan idag då det blev några nya övningar 😊

Tänkte att potatissoppa skulle bli middag som jag skulle sätta C på att göra (när han kom hem från utbildningen) så jag bestämde mig för att baka ett bröd till. Kollade upp ett enkelt snabbt recept, snodde ihop, och skjuts in i ugnen! Skulle vara inne en timme så jag passade på att gå ut och utfodra. Timmen gick, jag hittade massa annat att göra och kom på till slut, BRÖDET! Nästan två timmar blev det gräddat….En rejäl skorpa ovanpå! Blev lite sådär ledsen att när jag nu för en gång skull tog mig tid att baka gick det åt pipsvängen 😠

Men det blev varken soppa eller bröd till middag. Jag gjorde ju lagårn och C kom hem samtidigt som jag var klar. Dööhungrig!Systeryster var på besök också så vi betsällde Thaimat och blev mätt i magen 😊

Men vet ni. Brödet är ätbart! Jag sitter nu och mumsar på en skiva! En stenhård kant men fint och saftigt i mitten, riktigt gott bröd! 😄Nyttigt är det också 😉

Kram på er!

Inga tjockisar

Jag var helt slut igårkväll. Dagen började bra, satt och gjorde avelspan som tog flera timmar. Svårt men roligt.

Gick ut i den härliga, soliga hösteftermiddagen. Gjorde iording hagen utanför lagårn och flyttade ut några sinkor. Det är lite fullt i lagårn då vi inte kunnat flytta iväg kvigorna till kviguppfödaren än så sinkorna får flytta ut. Det är inte bra att de går och äter samma näringsrika mat som mjölkkorna, de blir feta, vilket inte är så bra. Större risk för komplikationer vid kalvningen mm. Energiförbruken för en högproducerande ko motsvarar att springa två marathonlopp, varje dag! Så ni förstår att det är viktigt att de får i sig rätt och bra mat för att orka. Men när de går i sin och då producerar ingenting så ska de ju såklart inte äta som för att springa Marathon, helt logiskt och det är ju samma för oss människor 😉

Inne i lagårn var det mer kaos. Småkvigorna hade gjort sönder en skiljegrind och hade blandat sig med korna. Jippi. Innan vi fått ordning på dom! Resulterade i lite sen mjölkning. Tänkte ta gymmet ikväll men orkade inte alls. Lätt, sen middag bestående av müssli och ägg. Slocknade när huvudet la sig på kudden.

LARM! Sovit ett par timmar, lagomt yrvaken, på med kläder och iväg! Sjukvårdslarm- IVPA (I väntan på ambulans). Två timmar, sedan hem till sängen igen.

C tog mjölkningen imorse. Jag har haft hela veckan så det var välkommet. Men före sju var jag uppe ändå. C skulle iväg på utbildning och ska vara borta hela dagen så jag gick ner och gav kalvarna, spolade och utfodrade.

Får se vad jag hittar på idag! God morgon lördag 😊

Har ni sett lilla tokis 😊 En aning otålig, vill ha maat, nuu!

Det ska matcha

God morgon!

Har varit upp ännu en morgon och mjölkat kossorna. Igårkväll kalvade en kviga till 😊 Blev tyvärr en tjur. Det är så himla kul, de tre sista kvigorna nu som kalvat in är tama som hundar! Supergo är dom 😄

Idag tänkte jag sitta och göra avelsplan. Alltså titta ut och bestämma vilka tjurar kossorna ska semineras med. Det måste ju matcha så bra som möjligt så vi får fler Excellent-kor! 😉

Nu frukost!

EXCELLENT!

Som rubriken lyder gick det riktigt bra idag med kobedömningen! 317 Magda bedömdes som 3:e kalvare och blev det då vår första Excellent! Alltså topp poäng, såna kor man åker på utställning med laugh Nu har hon fått 5 kavlar och det var dags för nästa bedömning. Var lite nervös om hon fortfarande skulle hålla måttet. Juvret är inte riktigt som de varit men kropp och ben vägde upp så det blev Excellent ggr 2! Gladgladglad laugh Nu kommer hon att få en guldmedalj 😉 Totalt bedömdes 12 st. Första, tredje och femtekalvare. Det blev överlag bra poäng, bättre än jag förväntade smiley Kul med fina djur!

Sedan har dagen innehållit lite kontorsjobb, rapporteringar mm. Ströat, småfixat i lagårn, älskar det. Gå runt bland djuren, se vad som ska göras, pussa på en ko, få en puss av en ko. Jo jag sa ju det igår också men det är då jag trivs smiley Det har inte funnits tid riktigt till sån tid men nu tar jag mig den tiden. Det är bra både för mig och för kossorna!

C har kört balar. Nu är det inte många lass kvar som ska hem! Blir nog förhoppningsvis klara imorgon, vilken lycka!

Jag mjölkade i em och imorse såklart. Tänkte ta en tur in på gymmet ikväll men har lite smygande huvudvärk så jag tänker inte utmana ödet. Tar en tekopp i soffan istället och tidigt i säng. smiley

Godnatt!

Fina ko-muggen! 😉