Blandade känslor

Kisade på termometern imorse innan jag gick ut för mjölkning, 0 grader skönt. Gick ut genom dörren, snö! Sådär mörkt, tyst och stilla, stora lugnt fallande snöflingor. Jag fick lite blandade känslor. Åå första snön, vad mysigt! smiley Men också, nej fy tusan, vinter, kallt = problem!

Aja det blir förhoppningsvis inte vinter-vinter från och med nu, måste ju hinna plöja lite! Vi kan inte börja med det förrän vi fått de nya däcken till Valtran och de tar tid på sig… Men det känns obeskrivligt skönt att ALLA balar är hemma och ALL skit är utkörd! laugh

Idag blir det innegöra i lagårn. Det ska bla. spånas och fixas inredning.

De första snöflingorna.

 

 

Oproduktiv

-4 grader ute imorse när jag gick till lagårn, burr! Det fick bli en extra tröja under overallen.

Jag var på läkarundersökning för Räddningstjänsten på förmiddagen. Årlig kontroll för att se att allt är som det ska. Och jag är frisk som en nötkärna! wink

Den där tröttheten slog till rejält när jag kom hem. Plusgraderna var inte många ute och frusen som jag var var det tungt att försöka ta sig ut… C har varit borta hela dagen för att titta och gå igenom vart han ska skotta i vinter.

Kom ut till slut iaf. Utfodring och de vanliga sysslorna. Mjölkning igen. Trött, hungrig och frusen, ej en bra kombination!  

Men nu sitter jag i soffan uppkrupen under filten, med potatissoppa i magen och en tekopp i handen. Bonde Söker Fru på tv och sedan säger en trött P godnatt! smiley

Utfodring med traktor och mixervagn smiley

Nominerade!

Vilken dag! Jag mjölkade imorse. Min syn när jag gick in i mjölkgropen var en aning förvånade, det låg en nyfödd kalv där, men ingen mammako. Mysko. Hon har alltså fått upp grinden kalvat i gropen och gått ut igen?! Aja en kalv var det iaf och mammako var ute i smiley En tjur (väntat då hon gått över 10dagar…synd! ) C kom ner och  utfodrade. Ombyte till o-ko-kläder och iväg det bar på Kretsens årsmöte för Norrmejerier. God lunch blev vi bjudna på också smiley Hem igen och nu skulle jag egentligen på läkarundersökning men ombokade och kunde komma imorgon igen.  

Bytte om till ko-kläder och ut för utfodring. In igen snabbt som tusan, dusch och ännu ett ombyte och iväg igen. Jag hade fiolövning och direkt efter det till nomineringskväll. Vi har ju blivit nominerade till Årets företagare inom gröna närningar i kramfors kommun! Jätteroligt! laugh 

Tina har haft kvällsmjölkningen men vi fick ursäkta oss och avsluta snabbt och skynda oss hem, kossan som kalvade imorse har fått kalvförlamning sad Så C har gått ner nu och inväntar veterinär. Han fick gå för jag har mjölkningen imorgonbitti, då delar vi upp det så wink

Invigde min nya mysiga hösttröja idag smiley Tycker om att ta på mig något nytt, kul omväxling från kossa-kläder! wink


 

 

High

En kaffekopp innan det var dags för lagårn avnjöts ute på bron i solen. I Oktober, ljuvligt smiley

Nemen, någon som inte får sitta i knä…Hos C får man tydligen…cheeky

Lagårn är gjord för kvällen och nu sitter jag här high so high! Har varit på en helt underbar springtur! Oj så bra det gick, sprang och sprang längre än planerat wink Pannlampan hade ett riktigt fislyse men det gjorde ingenting. Stjärnklar himmel, månljust och peppmusik i öronen, jag njöt hela vägen!

Nu puttrar en potatissoppa på spinsen som blir kvällens middag smiley

Imorgon ska vi på Norrmejerier Årsmöte, sedan är det läkarundersökning på Brandstation, efter det ska jag iväg och spela fiol och till sist på nomineringskväll! Fullspäckad dag med andra ord! smiley

Trevlig kväll på er!

Svettig och glad, väntar på den där soppan!

Lyx på flera sätt

Hallå mitt i dagen! smiley

Vet ni?! ALLA balar är hemkörda! Lyckan är total! laugh Det känns så otroligt skönt. Vi vet ju sedan förra året när hösten blev så blöt och vintern kom tidigt och vi inte hann få hem alla balar vilket extra arbete det är under hela vinter.

Har spenderat hela förmiddagen i lagårn. Småfix, ströat, halmat, kraftfoder till kalvar, skrapat bås, utfodrat och saltstenar till djuren osv.

Har varit en tur till tandläkaren nu, årlig undersökning, inga hål! wink Jag köpte med mig gófika hem för att fira att planen är full med balar! laugh

Nu är fikat i magen och det är dags att gå ut och jobba igen. Ännu en dag med härligt höstväder!

Man blir poppis om man plockar lite grönt gräs till hönsen, uppskattat smiley

6 höns och 6 ägg om dagen, duktiga är dom! Och vi får äta ägg på livet! LYX wink