Behagligt

Här har dagen dragit igång. Kossorna är mjölkade och har fått mat och nu sitter vi och äter frukost smiley Mycket behagligare temperatur ute idag så jag tänkte koppla en ny vattenkopp till kalvarna idag. Passa på när det är milt då man måste stänga vattnet. Det fryser ju på en gång om cirkulationen inte är igång och det vill vi INTE!

En kopp te nu sen ut för jobb smiley Godmorgon!

 

 

Viktigt att få klart i tid

Hej på er! Har precis svalt middagen. Det blev sent idag, men nu sitter vi i äntligen i soffan smiley 

Till att börja med, usch och fy vad jag har frusit idag! Tror att min kropp inte vet hur man reglerar värme -4 liksom, det kommer att bli bra mycket värre! Så jag har invigt säsongens första frusna tår och fingrar…

Som ni vet krånglade det lite med utfodringen igår. Mattan på elevatorn (bandet som skjutsar gräset från mixervagen ut på foderbordet) har gått sönder lite så den kilar fast sig, ett h-vete att få lös den! Men vi har ju beställt en ny, en längre. Nu när vi gjort om utfodringen och kör längs med foderbordet var den befintilga lite kort så taket har fått små skador kan man säga… eftersom att man måste ligga så nära.

Så det har vi grejat med idag. Tog ju natuurligvis längre tid än planerat, "det är väl bara att byta ut den" 8 bultar bara, ha -ha jättekul. Fick börja med att skruva isär för att det inte passade. Finlir för att få det att passa. Lagom lätt när den står på en pall på pallgafflar på traktorn för att den är så tung och försöka justera milimeter. Det behövdes en koppling till en hydralslang så jag drog iväg till Hydraltjänst, de hade hunnit stänga men de var snälla nog att komma dit och hjälpa till, tack för det! smiley C fortsatte och jag började i lagårn. Han var ändå inte klar när jag var klar. Men till slut! Vi hjälptes åt att utfodra och hej vad bra det gick! laugh Så himla roligt när man gör förändringar och det blir så bra! Att det blir förbättringar! Puss till C som hade tålamod att fixa det mesta idag, när jag på slutet satte mig i traktorn för att jag höll på att frysa ihjäl. Och en frusen hungrig P kan jag tala om är ingen lek… wink

Det är ju lite extra kritiskt och stressande när man håller på med utfodringsutrustningen. Kossorna ska ju ha mat så det bara måste bli klart och fungera i tid!

Hade tänkt mig ett gympass efter lagårn ikväll men det är uteslutet. Lite soffmys nu istället innan det blir tidigt i säng, mjölkning imorgonbitti! Trevlig kväll på er! smiley

Planerande för att få bort den nuvarande

Och X antal  timmar senare i mörka kvällen sitter den nya på plats! laugh

 

Sängbordet

Godmorgon! Nu har vi börjat med att dela upp mjölkningarna lite mera, varannan morgon iaf, skönt smiley Så idag var det min tur att få sova vidare när väckaren ringde tidigt wink 

Jag har bytt jourhelg så jag har gått på jouren nu imorse och kommer att ha hela helgen. Det gick sju(!) larm förra veckan så vi får väl se om vi får åka på nått eller om det är 3 månader till nästan gång… 

Jag har ju lovat att visa mitt sängbord jag köpte på blocket! smiley Jag hade tänkt att måla det vitt men jag är lite kluven om jag ska låta det vara som det är. Det var så himla fint omålat och det passar så bra ihop med sänggaveln smiley

Ett fint fotografi på en ugn farmor står bredvid mig när jag sover no

 

Blått på besök

Idag har vi haft besök av Delaval och pratat robot. Så nu är vi lite mer förvirrade! Det låter ju så bra allting, från båda märkerna… Det som verkligen tilltalar mig hos de blå är ju möjligheten till Heard Navigator. Det är ett analyssystem som håller koll på fruktsamhet, juverinflamationer och ketosmätning. Det verkar vara ett oslagbart hjälpmedel!

Mycket att fundera på nu, jämföra, vad passar oss bäst? osv. Nästa steg nu är att vi ska åka runt och titta på massa gårdar. Både på Lely- och Delavalrobotar. Få tips och råd och känna efter hur vi vill ha smiley

Utfodring och mjölkning. Så himla roligt att mjölka nu! De mjölkar som tusan! Fett- och proteinhalterna är höga och cellerna låga laugh De har varit jättedåliga en lång period efter installningen och vi började nästan slita vårt hår, VARFÖR?! De får ju kanonfoder, skraporna har gått som de ska och allt är i sin ordning. Inte ens foderrådgivaren hade någon bra förklaring. Men NU har det kommit igång! Jättebra men det jobbiga är fortfarnade att vi inte vet vad som är annorlunda nu, varför har de börjat helt plötsligt?! Mystiskt…

Väntar på att kyckling i ugnen ska bli klar så vi kan äta, hungrig P!

Sedan blir det antingen en springtur en prommis eller kanske gymmet, någon form av träning iaf! smiley

Detta är Delavals robot, bilderna är tagna på Elmia smiley

Det är en laser som "ser" spenarna och sätter därefter på spenkoppen.

Tvåsiffrigt

Hej på er! Det gick inte att lägga upp ett nytt inlägg på hela dagen igår och inte heller nu men jag provar från mobilen nu och det verkar ju funka smiley
Gårdagen då. Jo jag började med lite sovmorgon. Var så ofantligt trött i tisdags att snälla C tog morgonpasset. Jag gick ner för att utfodra.
Nisse har nu flyttat! Han fick 9/10 dräktiga så fullt godkänd 🙂 Skönt att bli av med han nu faktiskt. Pysslade på med lite av varje igår och avslutade med mjölkning. Avverkade ett tabatapass hemma på köksgolvet som dagens träning. Snabbt går det och slut blir man, perfekt vissa dagar 🙂 Tack till 
http://lillafrunsdagbok.se som fått mig att prova på detta träningssätt! smiley Hann ta en dusch också innan soffan och bonde söker fru wink
Min tur att ta lagårn imorse, kallt! -10! :S lilla mattan på elevatorn från mixervagnen krånglade. fastfrusen så jag stod och hackade och hackade, gick ändå inte igång… mattan som har kilat fast sig som jag stod och jocklade med länge men gav upp. Skottade in så korna hade nått att äta iaf och gick själv in för att få frukost i en skrikande mage!

Tar med mig morgonfärsk mjölk in till frukosten smiley