Tack för respons!

Vilken respons jag fått på det senaste inlägget, TACK! Tack för att ni håller med mig, det känns ju jättebra att ni är många som tycker som jag, att detta är otroligt onödigt av livsmedelsverket!

Ni har skrivit många bra kommentarer också! Jättekul att höra vad ni tycker och jag uppskattar verkligen att ni tar er tid att skriva så läs gärna dom ni andra också! smiley 

Nu till dagen. Månadens provmjölkning är gjord. Även fast helgen varit lite kaotisk för korna med helt tokiga tider mjölkade de bra ändå smiley Vi åkte på en träff som LRF ordnat på Nordvik. Ett möte med kontrollanter från Länsstyrelsen. För att få en dialog. Det är så många som går och är nervös för att få kontroll och har en negativ inställning redan från början till kontrollanten som sätter sin fot på gården. Bra att höra hur de tänker och de får också höra vad vi bönder tycker och tänker.

Väl hemma var det dags för lagårn. Jag gav kalvar och det som hör till och sedan bar det av på värmeövning. C tog mjölkningen. Det gick jättebra och herregud så svettigt det blev! Det är alltså typ rökdykning. Ett övningshus som är uppvärmt med en värmekanon och vi ska in och leta (kolsvart) och dra ut dockor. Full mundering på med mask och tuber. Slingriga burar man ska krypa igenom, flera olika rum som är möblerade. Det låter mycket lättare än vad det är att försöka ha koll på vart man är och hur det ser ut därinne. Men med bra teamwork gick det som hejsan smiley

Fotboll på tv som inte intresserar mig särskilt mycketså för mig blir det sängen nu. Godnatt!

Liite svettig…

Riktigt Upprörd!

 

Nu är jag upprörd, fröbannad faktiskt. På nyheterna nu på morgonen säger Livsmedelserket: Ät mindre ost.

Livsmedelsverkets ”Miljösmarta matval” ger råd om hur man som bäst kan verka för ett miljövänligare samhälle. Nu lägger man till ost i listan på livsmedel som man borde äta mindre av.

– Ost har ganska stor miljöpåverkan om man tittar mot andra produktgrupper som grönsaker till exempel. Det har en påverkan på klimatet, på den biologiska mångfalden och på övergödningen, säger Anna-Karin Johansson, som är miljöstrateg på Livsmedelsverket, till Sveriges Radio.

Vad trött jag blir. Det här med klimatet. Det är alltid vi bönder som är den största boven och korna som fiser gaser som påverkar växthuseffekten. Men hallå hur många bilar finns det i världen om man jämför?! Och kraftverkt och fabriker osv. Och vad bidrar en bil med, ingenting. En ko leverar mat, mat som vi alla människor på jorden behöver för att överleva. Vi kan ju äta annat än kött och mejeriprodukter, jo det är klart vi kan men om vi då ska tänka miljösmart är det inte bäst att först och främst handla svenskt? Om vi inte ska äta kött och mjölk. Här i sverige har vi ganska svårt att odla annat som är lika näringsrikt att stoppa i oss. Vi måste alltså importera från andra länder. Transporter och transporter som ska frakta hit den när det finns i grannbyn. Mat som är producerad under hårda villkor, utan besprutningar, antibiotika och långa transporter. 

Livsmedelsverket skriver ingenting på sin hemisda om importen, att man ska tänka ett steg till när man köper importerad mat. Där är ju en stor miljöbov! 

 Vi bönder får stå ut med ständiga motgångar när nya rön dyker upp, nya mattränder osv. Men det här var droppen. Opastöriserad mjölk är dödsfarligt och osten gör att jordens temperatur stiger i rasande fart! Jisses.  

Jag och många många andra har druckit opasöriserad mjölk i hela mitt liv. Förutom att den smakar så ofantligt mycket bättre så håller den oss frisk. Undersökningar har ju visat att barn som är uppvuxna på en gård är friskare än andra barn. Och osten, att det just är livsmedelsverket också som går ut såhär stort gör mig arg. Folk äter mer och mer halvfabrikat, processad mat, importerad mat, godis, läsk. Fokusera på att få folk att äta riktig mat istället! Vi bönder producerar fina, rena råvaror och speciellt vi i Sverige, här vi högst standard i världen på vår mat!

VÄLJ SVENSKT OCH RIKTIGA RÅVAROR!

Provmjölkning solo

Hjälpt C lite med att snickra idag. Locket är klart till brunnen och nu ska det göras ett litet hus över själva pumpen som även ska isoleras. Nu görs allt för att det ska gå så bra som möjligt i vinter!

Har ringt lite samtal mm. Lagt in alla kor i mjölkningssystemet igen (de försvann när säkringen gick…) och föreberett för provmjölkning, som det blev i eftermiddag. Två platser i gropen kan vi inte provmjölka på. En är själva provkoppen trasig på och på den andra är en flödesmätare trasig på så vi kan bara mjölka 6st i taget.  Jag provade att mjölka själv så fortsatte C att snickra. Det gick bra faktiskt, blev inte alls stressigt smiley Men det blev rätt drygt. Drog ut på tiden när det är bara 6/8 plus att man ska tömma provkoppar mellan varje ko.

Mat och dusch sedan åkte jag till mamma och vi satt och tog ut bilder som vi ska göra en egen almanacka av smiley Så roligt att ha med sina egna bilder smiley

Nu är det bums i säng! Trött som få och det är provmjölkning som gäller imorgonbitti så vi båda ska masa oss upp. Godnatt!

 

 

Dags att börja jobba

God förmiddag! Morgonens mjölkning är gjord. Bamsetrött imorse. Man kan ju tro att vi borde vara utvilade efter en ledig helg men det har inte blivit så mycket mer timmars sömn än vanligt, sena kvällar har det varit. Men roligt har vi haft! smiley 

Jag tog en liten powernap när jag kom in. Frukosten är i magen nu och dags att börja jobba.  

Jag har jour nu några timmar så vi får se om det händer nått. Det var sju larm förra veckan! Både bränder och IVPA. Så oddsen att det ska gå något nu är väldigt liten, men man vet aldrig

 

En sån helg

Nu har vi landat hemma hemma igen efter en supertrevlig dag igår på Södra Berget i Sundsvall. Lantmännen hade ordnat en träff för "ungdomar". I den här branchen är man ungdom länge. wink Föreläsningar, god mat och gott att dricka. Träffat mycket trevlig folk och knytigt nya kontakter.

Känns som att det har varit en otrolig lång helg! Mycket som har hänt! smiley Och mycket som har hänt på gården som inte alls är lika roligt…När mamma skulle börja mjölka i fredag em gick det inte. Det hade gått två säkringar på dagen när C pumpade ur förrbunnen och nått hände så det slog ut hela Alpro-programmet. Alltså hela mjölkanläggningen. Exakt samma sak som hände när det brann i vintras… Höll inte på att få tag i någon som kunde hjälpa. Det blir liksom kris ganska fort när man inte kan mjölka korna! Vi var ju tvungen att åka på Galan. Hade kontakt med mamma under kvällen för att höra hur det gick. 23.00 hade hon mjölkat korna… De hade ju mjölkat hur mycket som hellst! Stinna, stinna juver, huga kosserna! frown På lördagmorgon när hon skulle dra igång igen gick det inte alls ändå! Fick inte tag i någon heller! Ingen svarade eller mobilsvar… Vilken otrolig service angel Man är ju helt beroende av att någon måste komma. Man kan ju inte göra något. Vilket blir ännu mer frusterande när kossorna börja skrika och vill bli mjölkade. Men till slut var det någon som vaknade. Vi åkte ju iväg på morgonen till Sundsvall också. Kändes ju sådär lagom kul att åka iväg igen när det är kaos men det blir ju inget bättre av att vi är hemma heller. Inget man kan göra. kl.13 var morgonmjölkningen klar, men det fungerade ändå inte riktigt som det skulle. Men på lördag em hade de fått ordning på det till slut.

Imorse hade det alltså fungerat som det skulle men fortfarnade lite justeringar som måste göras.

Är så glad att mamma och pappa var här och tagit hand om det här i helgen! De ångrar iaf inte att de slutade upp med detta yrke om man säger så… wink

Ja vilken helg! Så glad att vi fått detta otroligt fina pris som Årets Företagare inom de gröna näringar, vi har fått vara lediga tillsammans jag och C även om man haft en gnagande oro om hur det går hemma har det varit något vi behövt.

Nu tänkte jag passa på att ägna mig åt lite husfix smiley

Efter detta MMS från mamma igårkväll kunde vi slappna av resten av kvällen smiley

"Nymjölkade, mätta och belåtna kor. Nu gör jag helg! "