Nisse i fängelse

Det var jag som mjölkade imorse. Tänk vad en ynka sovmorgon kan göra mycket! Kändes inte alls så hemskt att kliva upp smiley Kelv ut genom dörren, -5 och ett månsken som lyste som en lampa över gården. Vackert.

Åt en god frukost och sedan varit ute och jobbat tills nu. Halmat (träningsvärken är bättre idag wink), ströat åt småkalvarna, utfodrat och flyttat ut två sinkor. C har varit helledig idag och nu tar jag också kväll! Mamma har nämligen erbjudit sig att mjölka i em, helt gratis, det tackar vi inte nej till wink 

Jag tänkte ta en springtur nu i det otroligt härliga höstvädret medans solen är uppe, sedan tänkte vi åka och se på bio ikväll, lyx smiley

 

Tjuren Nisse får stå i fängelse medan jag halmar…Han är snäll och go men ändå en tjur, opålitliga!

Men snäll är han så visst kan man få sig en puss wink

 

Hela-tiden-göra

Jisses Amalia vilken träningsvärk jag fått! För det första i magen, körde ungefär som vanligt men måste ha fått till bra muskelkontakt när det känns så mycket idag. Men sen, bröst och axlar! Körde ju mage! Men jag har insett att jag klarar av att göra chins, överlycklig 😃 Alltså dra upp mig själv med brett grepp på stången och handflatorna vända mot mig. Så det blev några såna, plus att jag bar ett x-antal spånbalar och ströade upp lagårn på dagen, kaan ju vara så att det är förklaringen… 😉 Det lilla jobbiga med denna träningsvärk är att allt hela-tiden-göra känns! Skrapa bås, skotta in enselage på foderbordet, dra i snöret för att ge korna kraftfoder i mjölkgropen, allt känns i träningsvärksmusklerna. Men jag klagar inte, jämrar mig bara lite ibland 😉 Som C säger; Du får skylla dig själv! Och ja, det är väl sant ☺

Flyttat ett gäng kvigor idag, ryktat kor, for på LARM! Sjukvårdslarm, IVPA. Jag jourar åt pappa och fick åka iväg. Hem för lite mat i magen sedan ut till djuren igen. Utfodring och mjölkning. C har varit ledig nu hela eftermiddagen.

Ja det var min dag. Lite smärtsam men på ett bra vis, liten adrenalinkick där mitt på dagen och rutinmässig eftermiddag hos djuren.

Nu väntar en lugn kväll och mjölkning imorgonbitti, trevlig kväll på er! 😊

Pannband och tjockfleecen har fått komma fram ur vintergarderoben.

Skulle behöva ett par vinterhandskar också…huga nu börjas det med frysta balar! 😒

Tolvtimmars!

 

Sovmorgon! Man börjar verkligen att uppskatta när man får sova utan väckarklocka, det händer inte så ofta nu förtiden. C tog morgonen. C somnade och jag höll på att somna i soffan igårkväll så vi flyttade upp till sängen, strax efter 21,00…Vaknade strax efter 09,00, tolvtimmars! Det kändes väldigt behövligt smiley 

Men nu kommer jag att ta resten helgen också. Har haft varje mjölkning hela veckan så C har brukat ta helgen då men det är så att jag ska iväg på semester till veckan! Längtar så jag nästan spricker! laugh Jag ska till Jönköping på Elmia Lantbruk Djur & Inomgård. Sveriges största lantbruksmässa. Utställare, ko-utställning, hotell, mat, ledig, sova, ja ni förstår att jag längtar! wink Är borta i fem dagar och ska åka med en bondekompis så C är hemma och sköter gården. Så jag kommer, förutom i morse att ta mjölkningarna fram till dess smiley

Idag ska vi flytta lite djur till kviguppfödaren smiley

Jag hittade en bild på telefonen (trodde den bara fanns på den trasiga datorn) på EXCELLENT-kossan Magda! smiley Så, här är skönheten wink Hihi Kajsa vallar en ko i bakrunden wink

 

Landat i soffan

Ännu en tidig morgon hos kossorna. Efter frukost slocknade jag en stund i soffan… Sådär hemskt skönt, som att man skulle kunna sova heela dagen lång. Men det går ju inte wink 

C åkte till kviguppfödaren igen. Han kom hem himla sent igår men de hann ändå inte bli klara.  

En ko har kalvat idag. Flera dagar för tidigt och kalven var dödfödd sad Något var fel. Tråkigt men sånt som händer. En liten tröst är att det var en tjur, inte lika stor förlust.

Utfodrat, flyttat om kalvar, skurat i tankrummet mm, det har jag sysslat med idag. Självklart är mjölkning nummer två också gjord smiley  

Nu har jag äntligen fått landat i soffan. C är hemma, som han inte har varit på flera kvällar. Riktigt mat i magen, senaste dagarna har bestått av frukostmat typ. Lugn kväll.

Trevlig kväll på er! smiley

Höstfint på bron smiley

Oj så stort! Tidningen med vårt repotage har kommit!

Hämtade posten i eftermiddag och där låg tidningen, tidningen med oss i! laugh Hela 5 sidor tar vi upp! cheeky

Det blev ett jättebra repotage, supernöjda och så himla kul att de vill komma hit till oss. Mest handlar de om C och hans historia, om hur och varför han kom hit (han är ju från Belgien). Men sedan är det ju om gården. Om att Höga Kusten kanske inte är den idealiska platsen att bedriva ett större jordbruk men det går! wink Bla att vi har 100ha på 122 skiften, kanske inte det mest rationella…

Det häftiga är ju att den här tidningen finns över hela landet så om ni vill läsa vårt fina repotage är det bara att gå till närmsta affär och köpa hem en Traktor Världen! wink

Men om den här dagen då. Ja det har varit full rulle hela dagen. Trodde att traktordäcken skulle komma idag så jag kunde lasta spånbalar i skopan men icke! Bara att bära in för hand, igen! När armarna var som spagetti fikade vi, hämtade bilen på verkstaden, hem, utfodrade och lite annat smmåfix. C höll på med inredningen på kvigavdelningen hela förmiddagen. De är ko-storlek på dom nu så de behövs sättas närmare varandra så kvigorna ryms smiley

Han åkte sedan till vår kviguppfödare för att hjälpa till med inredning även där. Målet är att de ska bli klara ikväll så ska vi flytta alla djur imorgon. Efter mjölkningen åkte jag på gymmet. Mage stod i fokus men även stabilitet för hela kroppen. Nu väntar sängen. C har inte kommit hem än. Hoppas de hinner bli klara idag!

Jag som står för morgonmjölkningen även imorgonbitti, godnatt!